Jdi na obsah Jdi na menu
 


Záchrana průzorových vložek

Když jsem v roce 2012 začal psát knihu o pozorovatelnách,  podnikal jsem četné výlety napříč naší republikou. Drtivá většina pozorovatelen je vypálená, plná smetí a jinak poškozená.

Dne 7. srpna 2015 jsem se vydrápal na kopec u Štětí, s výhledem na papírnu. Nachází se zde totiž jedna ze tří (respektive dvou) typizovaných dvoupatrových pozorovatelen. Uvnitř byly mimo odpadků zbytky vybavení. Jednalo se o vstupní poklop P3, ochranné vložky průzorů a prkenné odkládací police. Celkově je možné povědět, že technické řešení této pozorovatelny vyniká nad ostatními pozorovatelnami CO.
... Po mnohých výletech a zaměřování, se mi podařilo v spolupráci s nakladatelstvím Brigadýr vydat knihu. Vyšla těsně před vánoci 2015. Velký úspěch a ohlasy na sebe nenechaly dlouho čekat. Začaly mi však chodit i velmi znepokojivé maily.
Již během průzkumu jsem několikrát narazil na vydrancovaný objekt. Zdá se mi však, že kniha o pozorovatelnách posloužila jako skvělý katalog nejen pro bunkrology, ale též pro "magnety". Začaly mizet další kovové prvky.

Dlouho jsem se rozhodoval, jestli budu jen přihlížet, nebo něco udělám.
Ač nerad, rozhodl jsem se pro záchranu zbytků vybavení. V podstatě jde o to, že kovový poklop P3 je typizovaný, dřevěné prvky se dají opět vyrobit podle fotografií, ale některé věci ne. Jedná se především o ochranné vložky průzorů, které jsou velmi rozličné, čili originální. Vypracoval jsem proto plán a začal evakuovat průzorové vložky.

Hned první výjezd mě utvrdil ve správnosti mého počínání. V pozorovatelně Liberec - Horní Hanychov na mě čekaly jen slepé průzory bez vložek. Přišel jsem pozdě.

Okamžitě jsem plán přehodnotil a vydal jsem se pro ochranné vložky do Štětí. Jedná se o jediné dochované vložky, zhotovené dle typových výkresů. Jedna vložka již chyběla, další byla poničená. Pouze vložka v levém průzoru zůstala netknutá. Po jejím odmontování jsem se pěkně prohnul. Vložka váží přibližně 10 kg. Statečně jsem dosupěl k nádraží a počkal na vlak.

Další výlet směřoval do Nymburka - Kovanska. Zde jsem narazil na  jiný problém. Ve vstupní šachtě bylo naházené kompletní čalounění z auta, včetně sedaček. Nejdřív jsem musel část odpadu vyházet a prodrat se dovnitř. Od mé minulé návštěvy se interiér změnil. Za necelý rok dovnitř prosákla voda a nějaký nenechavec. Opět chyběla jedna vložka a jedna byla rozmlácená. Relativně netknutá zůstala jen vložka v pravém průzoru. Po chvíli práce povolil šroub a vložku jsem odvezl.

Na začátku roku 2017 jsem provedl výsadek ve Vsetíně. Hustě chumelilo, ale já jsem se škrábal do kopce Žamboška abych odnesl bachratý kus plechu. Soudě podle hrubého opracování jednotlivých hran a tloušťky materiálu soudím, že plech nejspíš vyříznuli z nějaké vyřazené obrněné techniky.

V březnu 2017 jsem vysupěl na kopec Děd v Berouně a z tamní pozorovatelny jsem odvezl další vložku. Vzhledem k zatopenému interiéru nehrozilo ani tak ukradení, jako likvidace vlhkostí. Záměrně jsem neodvážel vložky z jiných berounských pozorovatelen, ale právě z této, která je silně podmáčená.

Současný stav evakuovaných vložek:

Beroun Dědhotovo - proveden nátěr "střední zelenou".
Očištěn celý rám od silné koroze.

Nymburk - Kovansko - hotovo - proveden nátěr "střední zelenou" barvou. Opraveno zajišťovací šoupě s pružinou. Vyměněno plexisklo o tloušťce 4 mm, včetně utěsnění sklenářským tmelem.

Štětí nad papírnou - těsně před dokončením - proveden nátěr "signální modrou" barvou. Vyrobeno respektive slepeno plexisklo o tloušťce 20 mm.  Zbývá smontovat vložku dohromady a doplnit sklenářský tmel.

Vsetín Žamboška - hotovo - proveden nátěr "krémově bílou" barvou (vnitřní strana) a černou barvou (venkovní strana) - venkovní nátěr černou se mi zdá logický oproti krémově bílé, ale přes veškerou snahu jsem na čelní desce nespatřil žádný zbytek barvy. Podle všeho byly posuvné záslepky natřeny teprve po osazení na místě a čelní strana nebyla vůbec natřena.

Po dokončení oprav jednotlivých vložek jsem přistoupil k výrobě transportní bedny. Průzorové vložky tvoří součást expozice otevřených dnů na pozorovatelně.

Zde přikládám několik fotek z průběhu oprav zachráněných vložek. Veškeré barevné nátěry přibližně odpovídají zjištěné původní barevnosti.
Barevnost zjišťována odloupnutím zbytků barvy, rozlomení barevné šupiny a následný průzkum barvy na lomu pod mikroskopem.

 

Tento článek si klade za cíl upozornit na neskutečné vykrádání všech našich bunkrů. Zároveň upozorňuje, jaké vložky se mi podařilo zachránit.
Vím, že někteří bunkrologové mají doma sbírky lafet, žehliček (záslepek střílen) a jiných artefaktů. Já se svou sbírkou netajím. Ochranné vložky postupně opravuji a uvádím je do původního stavu.
Pokud se najde nadšenec, který se rozhodne některý z těchto "evakuovaných" objektů opravit, ochranou vložku mu bezplatně vrátím! Až budou na dotyčné pozorovatelně natřené dveře/poklop, opravená omítka, vymalovaný interiér a uklizené okolí, osobně přijedu vložku namontovat.